Sat1:llä ja RTL:llä näytettyjä TV-mainoksia tehtiin kolme versiota: juhlat päivällä, illalla ja ”seuraavana päivänä”. Mainoksissa muovikanisteri kiertää päityneiden ja hoilaavien ruotsalaisten pöydissä, Volvon päällä tanssitaan puolinakuna ja lopuksi karkelot huipentuvat kansallispukuisten ruotsalaismiesten tappeluksi. Jopa tytön alushousutkin lentävät ilmaan, kun nuoripari painuu kiljuen pensaaseen.


Ruotsalainen juhannus Ikean mainoksissa Saksassa

”Mainokset eivät esitä Ikeaa eikä Ruotsia”, sanoo Ikean tiedotuspäällikkö Eva Ståhl Svenska Dagbladetissa. ”Me emme vaatineet mainoksia poistettaviksi, vaan siitä päättivät saksalaiset itse”, hän selittää.


Juhannustanssit Volvon päällä närkästytti ruotsalaiset.

Saksan Ikeassa mainoksista vaastuussa oleva Christopher Thiel toteaa SvD:lle, että he tekivät mainokset pilke silmäkulmassa. ”Mainoksien pitää viihdyttää ja herättää huomiota”, hän toteaa.

Niinpä Ikea jatkaakin ilvehdintää ruotsalaisten juhannusjuhlista radiossa lähetettävällä mainoskampanjalla 27.6 alkaen. Uutisten lähteenä on nk. Ikean Newsticker, joka kertoo tapahtumista eri puolilta maata. Näin uutisoidaan:

Mora: Pappi kusi sähköaitaan, Norbotten ilman virtaa
Aneby: Villisikaa oltiin juuri tappamassa, kun sen huomattiin liikkuvan kuin metsävahti Sune.
Lund: Rakasteleva pari vietiin sairaalaan erehdyttyään luulemaan grilliä riippumatoksi.

TV-mainokset on nähtävissä osoitteessa:
http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_9956984.asp

Nettimainokset Ikean sivuilla:
http://www.ikea.com/ms/de_DE/

Ikea on Saksan tunnetuimpia brändejä. SvD:n mukaan joka kolmas saksalainen tuntee iskulauseen: Joko elät, vai asutko jatkuvasti.