Tamperelainen mediayrittäjä Jocka (Jori-Pekka) Träskbäck on haastanut Almamedian käräjille Etuovi-tavaramerkistä nousseen kiistan takia. Hän vaatii korvauksia yhteensä 1,09 miljoonaa euroa. Syksyllä Träskbäck lanseeraa Etuovi-nimisen viihdelehden markkinoille. “Kieltämättä kohu sattuu lehden markkinoinnin kannalta tärkeään vaiheeseen, vaikka en sitä toivonut”, hän toteaa.

Jocka Träskbäck, mediayrittäjä Tampereelta.
Träskbäck on rekisteröinyt etuovi.net-verkkotunnuksen Toiminimi Hitbeatille tammikuussa 2000, jolloin hän aloitti viihdealan julkaisutoiminnan verkossa. Hän kertoo Mediaviikolle, että Almamedia otti 1,5 vuoden kuluttua häneen yhteyttä, jolloin yhtiö ilmoitti halunsa ostaa etuovi-tunnuksen. Alma lanseerasi tuolloin asuntojen välitykseen erikoistuneen etuovi.com-verkkosivuston. Domain- ja tavaramerkkikaupoista ei tullut tulosta. Pari kuukautta tämän jälkeen Almamedia haki Etuovelle rekisteröintiä itselleen ja sai sen Patentti- ja rekisterihallituksesta 13.9.2002. Rekisteröinnin luokkina oli mm. sähköiset kaupankäyntipalvelut ja digitaalinen viestintä.

Jocka Träskbäck saa rajua PR:ää uudelle lehdelleen käräjäkohusta.
Träskbäck laittoi oman hakemuksensa Etuovi-tavaramerkistä samoihin luokkiin 24.3.2003. Hakemus on edelleen käsittelyssä. Sen jälkeen hän laittoi Etuovi-tavaramerkistä hakemuksen 3.2.2004 ja sai sille rekisteröinnin 29.10.2004 kuitenkin eri toimialaluokkaan, johon kuuluvat mm. painotuotteet ja lehdet.
Korvausvaatimus ei liity mitenkään lehteen, vaan Etuovi-tavaramerkkiin, joka kuuluu minulle, koska Etuovi oli tullut vakiintuneeksi toiminnaksi harjoittamassani viihdealan julkaisutoiminnassa, hän sanoo. Vakuudeksi hän toimitti PRH:lle 133-sivuisen todistajalausunnon viihdealan ammattilaisilta, että Etuovi on ollut vakiintunut ennen Almaa.
Träskbäck sanoo saaneensa patentti- ja rekisterihallituksesta 18.5.2005 päivätyn lausunnon, jossa todetaan, että Etuovi-tunnus on ollut vakiintunut viihdealan nettipalveluna Träskbäckin omistamana. PRH:n lausunnossa tavaramerkkien valituslautakunnalle suositellaan, että Alman päätös kumotaan, ja että tunnus annetaan Träskbäckille.
Hän vaatii Alma Medialta 850 000 euroa tavaramerkin loukkauksesta saadusta hyödystä. Lisäksi mies haluaa yhtiöltä 240 000 euron vahingonkorvaukset.
“En ota kantaa rahasummiin. Totean vaan, että summat perustuvat tavaramerkkilakiin, jossa on määritetty korvausmäärät. Tämä on lakimiesten asia”, hän kertoo.