Kesäkuussa 60-vuotisjuhliaan viettävän Valitut Palat-lehden
alkuvuosi on ollut menestyksekäs, koska tilastot kertovat sekä
levikin että lukijamäärän olevan kasvussa. Lehti oli myös
hiljattain julkistetun lukuaikavertailun voittaja.
Valittujen Palojen levikki oli Levikintarkastus Oy:n laskelmien mukaan viime vuonna 221 205, kun se vuotta aiemmin oli hieman alle 220 000. Kansallisen Mediatutkimuksen vuoden 2004 raportin mukaan Valittuja Paloja lukee nyt kuukausittain 745 000 henkilöä, kun edellisessä raportissa lukijamäärä oli 733 000.
Aikakauslehtien liiton hiljattain julkistaman puolueettoman tutkimuksen mukaan Valittujen Palojen yksittäistä numeroa luetaan keskimäärin pidempään kuin mitään muuta aikakauslehteä Suomessa, 98 minuuttia.
Merkittävä kirjankustantaja ja musiikkitalo
Valitut Palat -lehden ensimmäinen numero ilmestyi kesäkuussa 1945.
Yhdysvaltalainen Reader´s Digest julkaisi alkuvuosikymmeninä lehteä Suomessa yhteistyössä Sanoma Osakeyhtiön kanssa, kunnes Reader´s Digest perusti vuonna 1969 erillisen tytäryhtiön, Oy Valitut Palat – Reader´s Digest Ab:n.
Helsingin Sanomia julkaisevan Sanoma Osakeyhtiön suuromistaja Aatos Erkko oli yhtiössä vähemmistöomistajana ja hallituksen puheenjohtajana aina 1980-luvun puoliväliin saakka, jolloin Reader´s Digest osti tytäryhtiönsä kaikki osakkeet itselleen.
Oy Valitut Palat – Reader´s Digest Ab ryhtyi julkaisemaan lehden
lisäksi myös kirjoja, musiikkisarjoja ja videotallenteita, ja siitä
tuli suoramarkkinoinnin edelläkävijä Suomessa.
Valitut Palat on tänä päivänä yksi suurimpia kirjankustantajia
Suomessa. Yhtiön kirjamyynti oli viimeksi päättyneellä tilikaudella
lähes 400 000 kappaletta, ja monet sen nimikkeistä ovat alansa
bestsellereitä. Useita cd-levyjä sisältäviä musiikkisarjoja yhtiö
myi yli 100 000 kappaletta, mikä merkitsee yli 300 000 cd-levyn
myyntiä.
Oy Valitut Palat – Reader´s Digest Ab:n liikevaihto oli kesäkuussa
2004 päättyneellä tilikaudella noin 28 miljoonaa euroa. Yhtiö
arvioi liikevaihdon kasvavan kuluvalla tilikaudella noin viisi
prosenttia.