Kustantaja Andrew Neil

Neil puhui viime viikolla Britannian aikakauslehtien kustantajien liiton konferenssissa (PPA Magazines 2005). Pressgazette-lehden mukaan hän sanoi kokouksessa, että kymmenen vuotta jatkunut sanomalehtien myynnin lasku ei pysähdy, koska yhä useammat ihmiset siirtyvät internetin tarjoamien ”viime-minuutin uutisiin”.

Hän toteaa, että lauantai on viikon paras päivä kaikille sanomalehdille, koska sen päivän sisältö on ylivoimaisesti aikakauslehtimäisin. Jos lauantain myyntiä ei olisi, levikkiluvut olisivat paljon huonommat. ”Mielestäni internet-aikakaukaudella painetun sanan on sopeuduttava viikkolehden rytmiin”, hän sanoo.

Neilin mukaan myös perinteiset tabloid-lehdet ovat menettäneet asemiaan, kun monikanavaiset TV-yhtiöt ja viikkolehdet, kuten Zoo, Closer ja Hello! ovat saaneet tabloideilta lukijoita lisäämällä urheiluun, seksiin ja skandaaleihin liittyviä uutisia.

Hän vaatii sekä aikakauslehtien että sanomalehtien kustantajia käyttämään hyväksi internetin tarjoamat mahdollisuudet, mukaanlukien blogit ja interakitiivisuus, mutta varoittaa, että ilmaisen online-sisällön ajan on loputtava. ”Ellemme halua tehdä hyväntekeväisyyttä, vaan bisnestä, se on tapahduttava”, hän lisää.

Neilin mukaan on ohi sellainenkin aika, että ”jumalallista sanaa jaetaan korkeuksista”. Meidän tulee luoda luotetun brändin alle yhteisöjä, joissa voidaan tehdä kauppaa tiedolla, tavaroilla ja palveluksilla, brittikustantaja painottaa.