Sitten seuraakin ongelma, miten relevanttia tietoa saa kerättyä. Tiedontarjonta kasvaa jatkuvasti ja eikä kukaan ehdi seurata kaikkea, mitä maailmassa tapahtuu. Kun elimme täysin paperisessa maailmassa, tieto luettiin harvalukuisten lehtien joukosta, ja leikattiin saksilla talteen. Tätä on tehty niin kauan kuin on ollut lehtiäkin. Maailman vanhimmat leikefirmat, kuten Durrants, ovat jo yli 150-vuotiaita. Nyt elämme digitaalisessa maailmassa, jossa internet on uutisseurannan kannalta olennainen asia. Sen hyväksikäyttäminen tehokkaasti on jokaisen menestyvän organisaation kannalta avainkysymys.
Internet onkin tämän hetken tärkein lähde jokaiselle informaatikolle ja tiedottajalle tai yritystutkijalle. Tietokannat, erityisjulkaisut, uutisvälineet, yritysten tuotteet, siis itse asiassa kaikki se, joka tarvitaan olennaiseen ympäristön seuraaminen, on saatavilla netissä.
Tiedottajalle ja yrityksen brändistä, julkisuuskuvasta ja maineesta vastaavalle luonnollisesti media on ratkaiseva. Onneksi tiedotusvälineet ovat tajunneet netin roolin ja siirtävät nykyisin jo miltei kaiken uutisaineistonsa verkkoon. Yhdysvalloissa Cyberjournalist.netin mukaan jo käytännössä kaikilla uutisvälineillä on runsassisältöiset verkkosivut, jotka päivittyvät nopeasti ja säännöllisesti. Yi 1500 sanomalehdestä lähes kaikki ovat lisäksi avoimia ja vapaasti luettavissa. Cyberjournalist.netin mukaan viime tammikuussa vasta 36 lehteä eli runsaat pari prosenttia ovat kokeilleet maksullisuutta ja niistäkin vain muutama kokonaan. Yhdysvalloissa kilpailu pitää huolen siitä, että sanomalehdet tulevat pysymään maksuttomina ja avoimina. Näin tulee käymään myös muualla maailmassa, koska aina löytyy joku, joka tarjoaa vastaavan uutisinformaation netissä ilmaiseksi. Esimerkiksi Taloussanomat haastoi Kauppalehden tuomalla kaiken verkkoon maksutta. Harva pääsee tarjoamaan niin uniikkia uutistavaraa, että siitä voisi pyytää rahaa verkossa.
Tietotekniikan nopean kehityksen ansiosta myös uutisseurannan tekijät ovat voineet vähentää saksien napsuttelua. Käytännössä niistä voidaan luopua jo kokonaan siinä tapauksessa, kun haluaa saada nopean ja kattavan kuvan, mitä mediassa kirjoitetaan itsestä, tuotteesta tai kilpailijasta. Hakukoneet hakevat takuuvarmasti 24 tuntia vuorokaudessa kaiken. Tulokset saa sähköpostiinsa silloin katsoo tarpeelliseksi. Uusien menetelmien ansiosta tulokset ovat tarkkoja ja niitä voidaan käyttää tiedotusosastoilla sekä markkinointitoimissa monella tavalla hyväksi. Uutisseurannassakin ollaan onneksi päästy irti käsityöstä. On eri asia jos sitä haluaa varta vasten tehdä, niin se on tietysti mahdollista, mutta luonnollisesti maksaa moninkertaisesti.
Maailman suurimmat hakukoneet kuten Google ovat erikoistuneet valtavan tietomassan arkistointiin palvelimilleen. Sivustoja päivitetään taannehtivasti ja tulokset joko löytyvät tai eivät löydy. Google ja muut yleiset hakukoneet sopivat harrastelijalle tai hetkelliselle tiedonhakijalle, mutta jos haluaa säännöllistä uutisseurantaa tietyistä tärkeistä medioista, on käytettävä siihen erikoistuneita yrityksiä, joilla on käytössään alan huipputeknologia ja tietojärjestelmät. Maailmassa näitä on tarjolla useita, ja suurimmat löytyvät taas Yhdysvalloista, valitettavasti kuitenkin keskittyen omiin asioihinsa.
MediaPostissa kirjoittaa Max Kalehoff 20. huhtikuuta, että PR eli tiedotustoiminta on internet-hakujen osalta haasteen edessä. Ihmiset, jotka ymmärtävät hakutoimintojen merkityksen ja suorittamisen, itse asiassa oppivat tämän hetken tiedotustoimintaa nopeimmin, hän sanoo.