Aku Ankan lukijamäärä oli viime vuonna peräti 991.000. Seuran 919.000, ET-Lehden 881.000, Avun 875.000, Tekniikan Maailman 778.000, Valittujen Palojen 745.000, Kodin Kuvalehden 690.000, Kotilieden 627.000 ja Tuulilasin 588.000. Uusista aikakauslehdistä AutoBild keräsi 103.000 lukijaa ja Meidän Perhe 72.000.

Yksilöllisyyttä korostavat lehdet asumisen, ruokailun ja hyvinvoinnin alueella pärjäävät edelleen hyvin. Myös autolehtien kiinnostusarvo on lisääntynyt, Aikakauslehtien liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Saara Itävuo kertoo.

Sanomalehdistä eniten lukijoita on Helsingin Sanomilla 1.089.000. Iltasanomien lukijamäärä on 966.000, Iltalehden 617.000, Aamulehden 319.000, Maaseudun Tulevaisuuden 299.000, Kauppalehden 280.000, Turun Sanomien 277.000, Kalevan 222.000, IS-Veikkaajan 201.000 ja Keskisuomalaisen 191.000.

Sanomalehtien lukijamäärät ovat olleet vakaat viime vuosina, tutkimus- ja markkinointijohtaja Sirpa Saarikivi Sanomalehtien liitosta toteaa.

Suomalaisista 86 prosentia lukee yhtä tai useampaa sanomalehteä. Nuorista 12-19-vuotiaista 71 prosenttia lukee sanomalehteä.

Viihteellisten lehtien merkitys on tutkimuksen mukaan suuri. Suomalaisista 46 prosenttia lukee joko Ilta-Sanomaa, Iltalehteä, 7 päivää, Katsoa tai OHO!-lehteä.

Tutkimuksessa oli mukana 166 lehteä. Tutkimuksen toteutti TNS-Gallup Oy.