Tasokkaan ulkomainoskilpailun toiseksi tuomaristo sijoitti Cloetta Fazer Makeiset Oy:n “Karl Fazer – Ajattele suklaata” ja kolmannen palkinnon sai Pyhä-Luosto Matkailuyhdistys ry:n “Ensilumet & Talvilomat”. Kunniamaininnalla palkittiin FIM-rahastojen “Kyllä rahan voi aistaa” -ulkomainos.

Vuoden 2004 paras ulkomainos Helsingin rautatieasemalla
Ulkomainosalan yhteiseen kilpailuun osallistuivat ilman erillistä
ilmoittautumista kaikki JCDecaux´n, Clear Channelin ja Viacomin välineissä vuoden 2004 aikana julkaistut ulkomainokset ja kampanjat eli yhteensä lähes 2000 yksittäistä kilpailutyötä. Shortlistalle valittiin yhteensä kymmenen kilpailutyötä.
Kilpailu toteutettiin kaksiosaisena, jolloin sekä tammi-kesäkuun että heinä-joulukuun aikana toteutuneista ulkomainoksista valittiin viisi parasta ulkomainosta loppukilpailuun.

Fazerin Ajattele suklaata on 2.paras ulkomainos

Kolmanneksi paras ulkomainos
Kilpailun tuomariston mielestä etenkin shortlistalle valitut ulkomainokset olivat tasoltaan korkeita, ja kilpailu toi esiin innovatiivisia sekä erittäin toimivia suunnitteluratkaisuja. Ulkomainoksissa oli toteutettu ennakkoluulottomasti rohkeita ratkaisuja ja ne olivat visuaalisesti voimakkaita sekä toteutukseltaan tyylikkäitä.
Outdoor Champions 2004 -tuomaristoon kuuluivat asiakkuuspäällikkö Pia Ala-Katara, Oy Dagmar Ab, markkinointipäällikkö Pasi Kaurala, McDonald’s Oy,
markkinointijohtaja Risto Peltola, Viking Line Marketing Oy Ab, Media Manager Päivi Pussinen, TeliaSonera Suomi, copy Pasi Lindqvist, SEK & GREY ja tuomariston puheenjohtajana AD Mikael Nemeschansky, hasan & partners Oy.
Vuoden parhaan mainoksen tekijät palkittiin neljän hengen viihteellisellä VIP-matkalla Eurooppaan. Parhaan ulkomainoksen mainostaja palkittiin puolestaan 50 000 euron mediapalkinnolla.
Kuluttajalähtöistä ja “hatunnoston arvoista” ulkomainontaa
Vuoden 2004 parhaat ulkomainokset
1. palkinto
“H&M, Lagerfelt”
Tuomaristo arvioi H & M Lagerfelt -ulkomainoskampanjan toteutukseltaan rohkeaksi ja näyttäväksi. Näissä ulkomainoksissa otettiin erinomaisesti huomioon se, miten ihminen liikkuu kaupunkiympäristössä ja tultiin samalla innovatiivisesti lähelle ohikulkijaa. Liikkeen vaikutelma säväytti.
Mainosväline: Rautatieaseman ja Rautatientorin metroaseman megabannerit,
valomainokset ja valojulisteet. Adshel.
Mainostaja: H&M Hennes&Mauritz Oy
Mainostoimisto: H&M Red Room (inhouse)
Mediatoimisto: Oy Carat Finland Ab
2. palkinto
“Karl Fazer – Ajattele suklaata”
Mainoksen rohkea ja suoraan brändin ytimestä tuleva hieno pelkistys vakuutti ja sai tuomaristolta hatunnoston. “Tällaista on hyvä mainonta ja hyvä ulkomainonta”.
Mainosväline: Kaupunkisuurtaulut, Citylite
Mainostaja: Cloetta Fazer Makeiset Oy
Mainostoimisto: hasan & partners Oy
Tiimi: Mick Scheinin & Olli Hietalahti (copy), Esko Moilanen (ad), Maarit
Haavisto & Barbara Sorsa (tuotantosuunnittelija), Fredrik Gotthardt
(projektijohtaja) Aki Scharin (ad assistentti)
Mediatoimisto: Oy Dagmar Ab
3. palkinto
“Ensilumet & Talvilomat”
Tuomaristo arvioi “Ensilumet & Talvilomat” -mainoksen taktisesti osuvaksi ulkomainokseksi sekä ulkomainonnan tehokkaana pienen yrityksen mediankäyttönä. Myös ajankohtaisuus ja kaupallisuus vakuuttivat.
Mainosväline: Abribus, Citymedia
Mainostaja: Pyhä-Luosto Matkailuyhdistys ry
Mainostoimisto: Linnunrata Oy
Tiimi: Jarkko Nurmi (copy), Ville Kivinen (AD)
Kunniamaininta
“Kyllä rahan voi haistaa”
Tuomaristo arvioi ulkomainoksen idean hyvällä maulla ja hallitusti
toteutetuksi. Erityismaininnan mainos sai siitä, että se toimii sekä
printtimainontana että ulkomainoksena. “Visuaalisesti vahva juttu ja virkistävä poikkeus toimialan mainonnasta”.
Mainosväline: Adhell business traveller
Mainostaja: FIM-rahastot
Mainostoimisto: Publicis Helsinki Oy
Tiimi: Roy Haapakoski (AD), Mikko Pekkala (copy), Virpi Tasso (tuotanto-AD), Anne Aikala (yhteysjohtaja), Satu Taipola (yhteyspäällikkö)
Mediatoimisto: Pool Media International PMI Oy

Kunniamaininta