USA käynnistää mittavan ulkomaisen median seurannan ja analysoinnin terrorisotansa vuoksi. Viiden vuoden projektiin on varattu 90 miljoonaa dollaria, PRWeek-lehti kertoo.
Toimeksiannon toteuttaa United States Strategic Command -yksikkö eli StratCom. Se on käynnistänyt hankkeesta tarjouskilpailun. Työ sisältää strategista analysointia, jolla selvitetään, miten radio, TV, printtimedia ja sähköinen media toimivat ja julkistavat sotauutisia. Erityisenä selvityksen kohteena on miten USA:n toimet ja viestintä ymmärretään ulkomailla sekä mitä mahdollisuuksia ja heikkouksia niissä piilee.
Vastaavanlainen ulkomaisen median seuranta on parhaillaan käynnissä yhdentoista kuukauden projektina, joka on annettu The Rendom Groupin tehtäväksi. Sen kustannus on 8,2 miljoonaa dollaria. Toimisto on edustanut mm. Kuwaitin kuningasperhettä Persialahden ensimmäisen sodan aikana.
StratCom on vastuussa mm. avaruuden sotilastoimista, tietokoneverkoista, tiedonvälityksestä, ydinasehyökkäysten varoitusjärjestelmistä ja puolustuksesta niiden varalta.
StratComin web-sivustolle pääsyä on rajoitettu.