Sanoma Oyj:n toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoi hiljakkoin lehtihaastattelussaan, että lehdistö saa olla varpaillaan, kun miljooniin nouseva bloggareiden armeija hyökkää tiedonvälitykseen. Hän viittasi erityisesti Yhdysvaltain kehitykseen. USA:ssa bloggareista on tullut suuri mediaryhmä, jossa parhaimmat ovat muodostuneet merkittäviksi mielipidevaikuttajiksi. Näille ei mahda ns. Big Media yhtään mitään. Bloggarit kertovat enemmän, nopeammin ja riippumattomammin kuin vanhat välineet, ja vieläpä miltei ilmaiseksi.
Pentikäisen puheenvuoroja kannattaa kuunnella herkällä korvalla. Hän on nopeasti ottanut näkijän ja vetäjän paikkansa suurimman mediayhtiön johtajana, joka myös toimii tarvittaessa. Kun Sanoma pitää bloggareita jopa uhkana, niin kyllä ne silloin ovat uhka. Pentikäinen ei turhan vuoksi ajatuksiaan julki lausu. Jotain siirtoa Pentikäinen nyt miettii.
Weblog, joka on suomennettu hieman kömpelösti nettipäiväkirjaksi, on jokaisen vapaasti tehtävissä ja avattavissa. Riittää kun on tietokone, nettiyhteys ja näppärät sormet. Weblogin saa hyvin halvalla. Valmiita ohjeita ja ohjelmia löytyy runsaasti. Helsingin yliopiston valtiotieteellisessä tiedekunnassa tehdään todella huipputyötä weblogien edistämiseksi, mistä yliopiston rehtori palkitsi yksikön ansaitusti joulun alla. Onnittelut Jere Majavalle ja hänen tiimilleen! Weblogin perustamiseen saa tietoja heidän sivuiltaan osoitteesta http://www.valt.helsinki.fi/blogs/blog/index.htm.
Suomessa weblogien kenties parasta listaa pitää www.pinseri.com. Siellä on nyt lueteltuna jo 1360 weblogia. Se on vielä verraten vähän, mutta määrä kasvaa nopeasti lumipallon tavoin. Uranuurtajat ovat liikkeellä ensimmäisinä. Blogien taso on luonnollisesti vielä kirjavaa. Jyvät kuitenkin alkavat jo erottua akanoista.
Blogeista tulee suora tiedonvälityksen kanava, joka muistuttaa kansalaisjournalismia. Blogien kautta leviää sekä uutisia, tietoja poliittisista skandaaleista ja yritysten edesottamuksista kulovalkean tavoin. Yrityksille blogit ovat sekä tiedonvälityksen, tiedottamisen ja markkinoinnin mahdollisuus, jos ne osaavat sitä käyttää oikein sekä myös vaara, jos ne eivät pidä niitä silmällä. Yksi tunnettu bloggari voi viedä firman maineen yhdessä hetkessä.
San Jose Mercury News -lehden kolumnisti Dan Gillmor toteaa tuoreessa kirjassaan ”We The Media, Grassroots Journalism by The People, for The People”, että bloggaamisen ilmiömäinen menestys Yhdysvalloissa tulee murtamaan ns. Big Median valta-aseman. Bloggaamiseen alkaa syntyä myös kunnon liiketoimintaa eri muodoissaan. Mainostajille kiinnostavat blogit ovat paljon parempia kohteita kuin vanhanaikaiset lehdet, joita nuoret eivät enää lue. Jopa Irakin sodassa blogit ovat tärkeä osa mielipidevaikuttamista, puolesta ja vastaan. Nyt Irakissa toimii omin päin useita amerikkalaisia toimittajia, jotka päivittävät blogiaan netin kautta online. Lukijoita riittää.
Blogien kautta kanavoituu kansalaismielipide ulos vapaasti ja rajattomasti. Suomen Lehdistö-lehti (1/05) toteaa kansalaisjournalismin kehittymisestä (s. 15), että esimerkiksi Aamulehteen tulee vuodessa yli 10.000 yleisönosastokirjoitusta. Niistä lehti julkaisee vain joka kolmannen. Yleisön tekstien lukuarvo on kuitenkin kovaa luokkaa: 25-35 prosenttia lukijoista myös lukee ne. Weblogeissa nämä kaikki pääsevät julki rajoituksitta ja ovat saatavilla edullisesti. Ei siis ole ihme, että bloggaamisesta tulee yksi tärkeimpiä medioita, myös täällä Suomessa.