Suomalainen yritystiedotus kaipaa ryhtiliikettä. Miksi? Koska se on yritysten ja kaikkien alalla toimivien etujen mukaista. Yrityksen maineella on suuri merkitys sen menestymiseen tai tuhoutumiseen. Eettinen osaaminen nostaa tiedotusalan arvostusta, ja myös palkkoja. Tiedottajilla onkin suuri vastuu tuoda yrityksen johdon tietoon ja käyttöön sellaista näkemystä ja osaamista, että yritys voi siitä hyötyä.
Viimeaikaiset esimerkit yritysten tökeröstä suhtautumisesta julkistamiseen antavat aihetta huoleen. Sonera käy edelleenkin Hesarin aloitteesta syntynyttä oikeusprosessia, jossa Soneran johtoa syytetään mm. toimittajien salakuuntelusta. Jopa Soneran tiedotusjohtaja oli mukana sopassa ja nyt syytettynä. Mitä Sonera teki? Kielsi kaiken. Eikö uskottavuus ole tipotiessään tällaisen jälkeen. Niin, mitä olisi pitänyt tehdä? Tässä rikottiin kaikkia länsimaisia tiedotuksen eettisiä ohjeita vastaan, joten tiedotusjohtajan olisi pitänyt erota, pyytää anteeksi ja kertoa totuus. Samoin olisi kuulunut tehdä koko johdon. Se olisi tukenut yhtiön bisnestä, kun luottamus säilyy ympäristön ja firman välillä. En sijoita senttiäkään tähän firmaan.
Myös pörssiyhtiö TJ Group, joka oli IT-kuplan hulppeimpia tapauksia, on nyt syytettyjen penkillä tiedotusrikoksesta. Yhtiö ei ole kertonut listautumisaikanaan totuutta sijoittajille, jotka menettivät rahansa hyväuskoisuudessaan. Nyt johtoa vaaditaan aiheellisesti tilille ja maksamaan valtiolle jopa 40 miljoonaa euroa väärin keinoin ansaittuna rahana. Onko kyseinen yhtiö luotettavien kirjoissa? Jos johto olisi kertonut totuuden, yhtiön liiketoiminta voisi paremmin. Kuka menee töihin firmaan, joka vetää välistä?
Kolmas tuore tapaus tulee Outokummusta, jonka ylin johto kärähti kartellisotkuistaan. Vaikka EU langetti miljoonasakot, jotka firma vieläpä maksoi, välitti yhtiön tiedotusjohtaja alkuviikosta julkisuuteen pörssitiedotteen, jossa yhtiö kiistää kaiken. Miksi tällaista naurettavaa bluffia edes pitää yrittää? Parempi olisi ollut sanoa reilusti, että “tehty mikä tehty, ja nyt mennään eteenpäin uusin aattein”. Kerrankos sitä isokin mies voi saada turpiinsa. Nyt yrityksen tiedotuksen päälle on langennut varjo, jonka sijoittavat muistavat vieläkin paremmin kuin tehdyn munauksen. Tulee mieleen, mitä muuta hämärää firma puuhailee pitkin maailmaa.
Etiikan heikkous näkyy myös tämän päivän tiedotteiden tasossa. Niissä on valitettavan paljon manipulatiivista tekstiä, piilovaikutteisia laatusanoja. Pahinta on luonnollisesti, että tiedotteessa ei kerrota kaikkea, joka asiaan liittyy. Ulkomainen tiukka pörssitiedottaminen on kuitenkin tuonut viime vuosina huomattavaa parannusta. Nyt useissa tiedotteissa mainitaan jo yhteyshenkilön nimikin ja jopa muutama lause tiedottavasta yrityksestä.
Procom, joka on Suomen tiedottajien yhteinen järjestö, on oikea taho nostamaan tiedotuksen etiikkaa. Liitto on perustanut koulutustaan varten oman yhtiön, jolle eettinen koulutus ja valistus kuuluu. Toimittajilta kuulee yleensä nopeasti käsityksen, mitä pitäisi tehdä. Hyvän ohjenuoran on antanut monessakin yhteydessä sanomalehti Kalevan päätoimittaja, kirjailija Risto Uimonen, joka tehnyt pitkän uran aiemmin Helsingin Sanomissa. Kun yritys tai poliitikko oikein rypee julkisuuden kirouksessa, hän sanoo:”Kannattaa joskus kokeilla totuutta”.
Seuraavassa kopio Yhdysvaltain tiedottajien liiton PRSA:n eettisistä ohjeista. (Public Relations Society of America).
Public Relations Society of America Member Code of Ethics 2000
-Professional Values
-Principles of Conduct
-Commitment and Compliance
This Code applies to PRSA members. The Code is designed to be a useful guide for PRSA members as they carry out their ethical responsibilities. This document is designed to anticipate and accommodate, by precedent, ethical challenges that may arise. The scenarios outlined in the Code provision are actual examples of misconduct. More will be added as experience with the Code occurs.
The Public Relations Society of America (PRSA) is committed to ethical practices. The level of public trust PRSA members seek, as we serve the public good, means we have taken on a special obligation to operate ethically.
The value of member reputation depends upon the ethical conduct of everyone affiliated with the Public Relations Society of America. Each of us sets an example for each other – as well as other professionals – by our pursuit of excellence with powerful standards of performance, professionalism, and ethical conduct.
Emphasis on enforcement of the Code has been eliminated. But, the PRSA Board of Directors retains the right to bar from membership or expel from the Society any individual who has been or is sanctioned by a government agency or convicted in a court of law of an action that is in violation of this Code.
Ethical practice is the most important obligation of a PRSA member. We view the Member Code of Ethics as a model for other professions, organizations, and professionals.
PRSA Member Statement of Professional Values
This statement presents the core values of PRSA members and, more broadly, of the public relations profession. These values provide the foundation for the Member Code of Ethics and set the industry standard for the professional practice of public relations. These values are the fundamental beliefs that guide our behaviors and decision-making process. We believe our professional values are vital to the integrity of the profession as a whole.
ADVOCACY
We serve the public interest by acting as responsible advocates for those we represent. We provide a voice in the marketplace of ideas, facts, and viewpoints to aid informed public debate.
HONESTY
We adhere to the highest standards of accuracy and truth in advancing the interests of those we represent and in communicating with the public.
EXPERTISE
We acquire and responsibly use specialized knowledge and experience. We advance the profession through continued professional development, research, and education. We build mutual understanding, credibility, and relationships among a wide array of institutions and audiences.
INDEPENDENCE
We provide objective counsel to those we represent. We are accountable for our actions.
LOYALTY
We are faithful to those we represent, while honoring our obligation to serve the public interest.
FAIRNESS
We deal fairly with clients, employers, competitors, peers, vendors, the media, and the general public. We respect all opinions and support the right of free expression.
HUOM! Uutta 2.2.2005:
ProComin kommenttipuheenvuoro: Viestinnän ammattilaiset ja totuus