Viestintätoimisto Pohjoisranta Oy on ostanut Viestintä Oy Intercomin tutkimustoiminnan. Jatkossa Pohjoisrannan tutkimustoiminta yhtiöitetään omaksi osakeyhtiöksi, joka pystyy paremmin vastaamaan räätälöityjen tutkimusten kasvavaan kysyntään.
Pohjoisrannan toiminnan painopiste on maineenhallinnassa, viestinnän strategisessa suunnittelussa, talous- ja lehdistöviestinnässä sekä tutkimuksessa. Pohjoisrannassa työskentelee 23 viestinnän ammattilaista ja sen liikevaihto on noin 2,5 miljoonaa euroa.
Viestintä Oy Intercomin palvelut kattavat kaikki keskeiset viestintätutkimuksen osa-alueet: sidosryhmä- ja yhteisökuvatutkimukset, sisäisen viestinnän tutkimukset, lukijatutkimukset, käyttäjätutkimukset, media-analyysit, kampanjatutkimukset sekä viestinnän auditoinnit. Erityisesti Viestintä Oy Intercom tunnetaan vaativista, räätälöidyistä lukijatutkimuksista sekä sisäisen viestinnän mittauksista.
Viestintä Oy Intercomin kautta Pohjoisrantaan siirtyy Suomen monipuolisin asiakas-, henkilöstö- ja ammattilehtien lukijatutkimuksista koottu tietopankki, johon on tallennettu tiedot yli 300 lukijatutkimuksesta.

Jouni Heinonen
”Viestintä Oy Intercom on 15-vuotisen olemassaolonsa aikana saavuttanut erinomaisen maineen lukijatutkimusten ja vaativien viestintätutkimusten osaajana. Intercomin tutkimustuotteet ja asiakaskunta täydentävät mainiosti Pohjoisrantaa”, sanoo Pohjoisrannan hallituksen puheenjohtaja Jouni Heinonen.
Molemmilla yrityksillä on pitkälle kehitettyjä sisäisen viestinnän tutkimuksia: Intercomilla organisaatioiden viestintäjärjestelmien toimivuudesta, Pohjoisrannalla viestinnän vaikutuksista henkilöstön sitoutumiseen.
”Pohjoisranta on erinomainen uusi koti Intercomin tutkimustoiminnalle. Yhtiön pioneerityö maineenhallinnassa ja sen mittaamisessa on saavuttanut jo kansainvälistäkin kiinnostusta. Uskon, että perustettava tutkimusyhtiö tulee ottamaan merkittävän roolin suomalaisen viestintätutkimuksen kentässä, kertoo Viestintä Oy Intercomin omistaja ja toimitusjohtaja Jan-Christian Hamberg.
Alan yleiskartoitukset tärkeä osa palvelua
Perinteisten toimeksiantojen ohella uusi tutkimusyhtiö aikoo jatkaa erilaisten viestintäalaa yleisestikin palvelevien kartoitusten ja selvitysten tekemistä. Viestintä Oy Intercom on jo 13 vuoden ajan ollut kehittämässä Suomen Tiedottajien Liitto Procomin ja Julkisen Alan Tiedottajien yhteistä Yhteisöviestintätutkimus-tutkimussarjaa, joka seuraa yhteisöviestinnän ammattien ja palkkatason kehitystä sekä luotaa alan tulevaisuutta.
Pohjoisranta on toteuttanut yhteistyössä Arvopaperi-lehden kanssa 100 suurimman pörssiyhtiön mainetutkimuksen jo vuodesta 2001. Viime vuonna Pohjoisranta selvitti yhdessä Suomen Kuntaliiton kanssa kuntamaineen tekijät, ja yhdessä tilintarkastusyhteisö PricewaterhouseCoopersin kanssa Suomen 300 suurimman yrityksen yhteiskuntavastuuta.
”Uskon, että laadukkaiden tutkimusten kysyntä tulee kasvamaan, sillä kohderyhmien mielipiteiden jatkuva luotaaminen ja tuntemus ovat liiketoiminnan menestykselle entistä tärkeämpiä. Yhtiöittämällä tutkimustoimintamme voimme paremmin palvella myös uusia asiakasryhmiä, jotka haluavat nice-to-know –markkinatutkimusten sijaan laatutietoa päätöksentekonsa tueksi”, korostaa Jouni Heinonen.