Expressenin toimituspäällikkö Per-Anders Broberg sanoo, että he ovat yrittäneet keskustella komitean kanssa, mutta siitä ei tule mitään. Komitean edustaja, toimittaja Olle Fors puolestaan vastaa, että Expressen kääntää nyt selkänsä lukijoille, ei komitealle.

Tekstimainontakomitea (Textreklamkommitté) on Ruotsin sanomalehtiliiton, journalistiliiton ja julkaisijaliiton (Publicistklubben) muodostama vapaaehtoinen elin, jonka tehtävänä on antaa lausuntoja, jos mediassa ilmenee tekstimainontaa. Publicistklubben on myös vapaamuotoinen liittouma, johon kuuluu kaikkea tiedotusalalla toimivaa henkilöstöä, friilansereista päätoimittajiin. Jäsenmäärä on 5200.

Tekstimainontakomitea ottaa käsittelyyn asioita yleisön ”ilmiantojen” perusteella. Jos lausunto annetaan julkaisulle kielteisenä, sillä ei ole kuitenkaan mitään oikeudellisia seuraamuksia, vain huonoa julkisuutta sille itselleen.

Komitean ohjeissa mm. todetaan, että yrityksien asioita käsiteltessä mediassa, toimittajan on aina kysyttävä kilpailijalta tai joltain muulta osapuolelta kannanotto tasapuolisuuden nimissä. Tämä on aiheuttanut viime aikoina runsaasti keskustelua ja kiistaa, miten ohjetta tulisi tulkita käytännössä.