Naiset ovat kohonneet Internetissä päätösten tekijöiksi ja ahkerimmiksi matkailupalvelujen käyttäjiksi, todetaan
tutkimusyhtiö InterQuestin ja matkailuportaali Go Finlandin
selvityksessä.
GoFinland.fi on osa MTV3:n portaalia. Internetissä toimii myös Matkailun Edistämiskeskuksen englanninkielinen portaali www.gofinland.org
Tutkimuksessa suomalaiset osoittautuivat myös kokeneiksi verkko-ostajiksi: tutkimukseen osallistuneista noin 70 % oli tehnyt
sitovia matkavarauksia Internetissä ja heistä lähes neljännes
enemmän kuin kymmenen kertaa.
”Tämä sama trendi näkyy myös muilla InterQuestin Matkailu-
tutkimukseen osallistuneilla sivustoilla; naiset ovat ylivoimaisesti
enemmistönä päätettäessä esimerkiksi perheen hotelliyöpymisistä ja he myös useimmiten hoitavat varauksen Internetissä”, kommentoi tutkimuspäällikkö Johanna Lehtonen InterQuestista.
Tähän mennessä InterQuestin Matkailu-tutkimukseen on osallistunut 14 suomalaista matkailusivustoa mukana mm. Holiday Club, Ruka, Restel, Sokos Hotels sekä Helsingin kaupungin matkailutoimisto.
Päätökset lomakohteista viime tingassa
Lähes 40 % kotimaan matkailuverkkopalveluja käyttävistä vapaa-ajan matkailijoista tekee lopullisen päätöksen kotimaan lomakohteesta ja varaa matkan muutamaa viikkoa ennen lomaa. Käyttäytyminen on samansuuntaista sekä pariskunnilla että lapsiperheillä.
Kolmasosa on liikkeellä 1-2 kuukautta ennen loman alkua.
Tarjoukset vetävät verkkoon
Noin 80 % tutkimukseen osallistuneista oli kiinnostunut Internetissä kaikkein eniten henkilökohtaisista matkatarjouksista. Tärkeimmiksi syiksi käyttää matkakohteiden varaukseen Internetiä koetaan sen nopeus, helppous sekä edullisuus.
Go Finlandin taustavoimina ja omistajina ovat Matkailunkehitys Nordia Oy, Karisma Invest Oy, MTV Oy ja Tietotalo Oy.
GoFinland veloittaa verkkokauppaansa käyttäviltä yrityksiltä 400 euron rekistöröitymismaksun sekä vuosimaksun. Esimerkiksi pienelle lomakylälle vuosimaksu on 800 euroa. Maksua vastaan asiakas käyttöönsä online-kaupankäynnin ja markkinoinnin GoFinlandissa.