McDavid polvituet kompressio

Toimittajakysely lehdistötiedotteiden käytöstä

maanantaina 15.05.2017 - Toimitus

Etusivu » Tuoreimmat » Julkaisu

Digimainonta saa jo kolmanneksen mainosrahoista

keskiviikkona 10.05.2017 - Media - Toimitus

Vuoden 2017 ensimmäisen neljänneksen aikana digimainonta päätyi 32,3 %:n osuuteen 256,4 miljoonan euron kokonaismediapanostuksista. Mediapanostukset printtimedioihin vähenivät edellisvuodesta 4 prosenttiyksikköä ollen 34 % ja panostukset sähköisiin medioihin nousivat 3 prosenttiyksikköä päätyen 61 %:iin kokonaisuudesta.

 
 

Ulkomainonta jatkoi 5 %:n tasolla.

Suuret kansainväliset mediajätit (Google, Facebook ja YouTube) kattavat puolet, 49,5 % Suomen digimediapanostuksista ja 16 % kokonaismediapanostuksista.

Viime vuoden samalla jaksolla luvut olivat 49 % digimainonnasta ja 14 % mediamainonnan kokonaisuudesta.
”Kansainvälisten mediajättien markkinaosuuden kasvu antaa suomalaisille toimijoille hyvän syyn yhdistää osaamistaan ja katsoa uusia kaupallisia mahdollisuuksia avarasti. Tämä on myös IAB:n toiminnan ytimessä”, toteaa IAB:n hallituksen puheenjohtaja Sini Kervinen.


Vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä digimainontaan käytettiin yhteensä 82,7 miljoonaa euroa eli reilu 10 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin samalla ajanjaksolla. Merkittävää kasvua näyttävät Facebook, 37,6 % sekä natiividisplay-mainonta 45 %. In-stream videomainonnan (mainonta videosisällön mm. netti-tv:n sisällä) ja mobiilimainonnan kasvu näyttää tasaantuneen alkuvuoden aikana. Perinteinen display-mainonta piristyi ja kasvua kertyi 5,4 %. Viime vuoden samalla jaksolla display-mainonta oli vielä laskussa 7,7 %.

Toimitus

Edellinen uutinen Seuraava uutinen
 

Ota kantaa! Lähetä oma kommenttisi!

Otsikko:
Kommentti:
 

Uutiset

Asiantuntija-artikkelit

Vieraskynä

Pääkirjoitukset

Arvostelut

Nimitysuutiset

Tilaa ilmainen uutiskirje

Tilaa Mediaviikon ilmainen viikottainen uutiskirje sähköpostiisi. Uutiskirje on koottu lähetys Mediaviikon sillä viikolla julkaistuista uutisista ja se lähetetään aina perjantaisin.

Kuka sitten saa käydä keskustelua?

Mikko T
28.04.2017
Ylen saamasta, JSN:akin jakaneesta päätöksestä saavat käydä keskustelua tuoreeltaan muut mediat mutta ei itse kohde vaikka aihe olisi yhteiskunnallisesti merkittävä? JSN:n pj oli itsekin kommentoimassa asiaa Ylen pääuutisissa eli hänkin teki virheen? Ei tämä nyt kyllä ihan oikein mene. Missä ja kuka tätä keskustelua voi sitten käydä kun päätös ei ollut yksinkertainen ja vaikuttaa alaan laajalti.

Medioiden luotettavuus

Spirogyra
28.03.2017
Erikoista että kaikki kaupalliset TV kanavat oli "niputettu" yhteen. Onhan esim. MTV3 sen verran suuri katsojamääriltään että sitä voi hyvin verrata YLE:een. Jos kaupallisten kanavien yhdistämiseen on jokin erityinen syy se kannattaisi kertoa ettei tutkimuksesta jäisi lukijalle yksipuolista kuvaa.

Ylellä ei ole uutiskriteerejä

Leena
22.03.2017
Olen 2 kertaa pyytänyt Yleltä heidän uutiskriteerejään ja tsinyt niitä netistä, mutta niitä ei ole. Se on uskomatonta mutta totta.

(Ei otsikkoa)

17.03.2017
Yleisradion tärkeimmät uutiset alueilta pitäisi näyttää yhdessä lähetyksessä kerralla. niinkuin kotimaankatsaus oli aikoinaan. Nyt tehdään tikusta asiaa isolla porukalla.

Alatyylistä

Lukija
17.03.2017
Jopas on valittu alatyylinen otsikko ja aloitus jutulle. Objektiivisuus olisi tyylikkäämpää, tässä selkeää kirjoittajan oman mielipiteen esiin tuomista. Ei miellyttävää.