Kärppien olutkampanja ei ole kuitenkaan mitenkään ainutlaatuista. HIFK on pitkään mainostanut Koffia jopa pelipaidoissaan. Aihe nousee silloin tällöin keskustelun kohteeksi, vaikka yleisö lienee jo turtunut ajatukseen, että HIFK on enemmänkin olutseura kuin jääkiekkojoukkue.
Oulun Kärppien toimintaa arvostelevat erityisesti isät ja äidit, joiden pojat pelaavat jääkiekkoa. On ristiriitaista kasvattamista, kun toisaalta urheilussa korostetaan terveyttä ja puhtautta, mutta samalla esikuvana toimivan huippujoukkueen johtajat komeilevat olutkolpakot kourassa lehtikuvissa. Nuorille pitää tarjota urheilusta urheilullinen imago, koska ilman urheilevaa nuorisoa ei ole kohta urheilubisnestäkään.
Tuotteistamisessa ja markkinoinnissa urheiluseurat ovat toisaalta edistyneet ammattimaisesti. Sponsoroinnissa mennään kuitenkin todella liukkaalle jäälle, kun annetaan monikasvoinen viesti. Useat kuluttajat kokevat jääkiekon olutmainonnan hyvin kielteisesti. Tämä vaikuttaa myös Hartwallin imagoon heikentävästi tässä tapauksessa, enkä ainakaan minä voi suositella Hartwallin tuotteita kenellekään, koska kyseinen firma käyttää epäeettisiä keinoja sponsoroinnissaan.
Tuotteistamiseen ja sponsorointiin on olemassa fiksujakin tapoja. Siinä ei tarvita kaljan kittaajien kosiskelua. Sponsorointirahojen myöntäjien on syytä peruuttaa satsaukset sellaisille seuroille, jotka edistävät tupakointia, alkoholinjuontia tai huumeiden käyttöä. Imagoa ei kannata pilata urheilun vastakohtien tukemisella.
Tupakan mainostaminen on kiellettyä urheilussa, joten kyllä olut ja alkoholi pitää saada saman kohtelun alaiseksi, jos rahan ahneet seurajohtajat eivät omatoimisesti osaa erottaa oikeaa väärästä.