McDavid polvituet kompressio

Etusivu » Tuoreimmat » Julkaisu

HS:n mollaama nettiyrittäjä El-Fatatry: Ihmettelen Suomen median juhlintaa epäonnistumisella

tiistaina 20.03.2012 - Media - Paavo Vasala

Helsingin Sanomien Sunnuntai-numerossaan koko sivun jutussa mustamaalattu muslimitaustainen nettiyrittäjä Mohamed El-Fatatry kummastelee, miksi suomalaiset juhlivat suomalaisen pienyrittäjän epäonnistumista mediassa ja keskusteluissa. Tällainen kirjoittelu ei paranna Suomen talouden pelastumista, jota kaikkialla peräänkuulutetaan.


 

El-Fatatryn nettimediaan erikoistunut pienyrityshanke joutui HS:ssa koko sivun jutussa äärimmäisen kaltoin ja tylysti kohdelluksi kulttuuritoimittaja Esa Mäkisen laatimassa kirjoituksessa. Muxlim.com yritys oli muslimiväestölle suunnattu mediasivusto. Yritys oli tyypillinen start-up, joka keräsi 2,5 miljoonaa euroa riskirahaa hankkeeseen. Hanke kuitenkin epäonnistui.

El-Fatatry sanoo englanninkieliselle Arcticstartup-sivustolle antamassaan haastattelussa, että häntä on väärin perustein syytetty sivuston liikennemäärien valehtelusta. Uniikkikävijöitä Muxlim.com sivustolla oli 0,584 miljoonaa kuukaudessa ja mainosverkostossa 2,38 miljoonaa kuukaudessa. Siitä tulee 25 miljoonaa 190 maassa, hän vakuuttaa.

Liikennemäärillä ei ole ollut mitään tekemistä hankkeen epäonnistumisen kanssa, hän kertoo. Syynä takaiskuun oli kyvyttömyys laajentaa myyntiä ulkomailla, koska se vaatii paljon rahaa. Sitä ei ollut tarpeeksi.

El-Fatatryn mukaan firmalla oli nettopositiivinen vaikutus Suomelle ja ekosysteemille.

Tekesin tukea saatiin 385.000 euroa. Yrittäjä kuitenkin laskee, että yritys maksoi takaisin valtiolle veroluontoisina maksuina toimintansa aikana 470.000 euroa. Firma loi työpaikkoina 34 miestyövuotta Suomeen, hän sanoo.

Lisäksi HS:n jutussa oli räikeä virhe. El-Fatatry ei tukenut Eva Biaudet’n presidentinvaalikampanjaa eurollakaan, vaikka toimittaja Esa Mäkinen kirjoitti, että yrittäjä olisi antanut 40.000 euroa kampanjaan. HS oikaisi 20.3.2012 virheensä paperilehdessään sivulla A9.

Tällainen artikkeli ei paranna yleisön käsitystä kasvuyrittäjyydestä, mitä kaivataan Suomen talouden pelastamiseksi, Arcticstartup-julkaisu toteaa.

Paavo Vasala

Lue myös:

Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n hallituksen puheenjohtaja, toimitalana viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Edellinen uutinen Seuraava uutinen
 

Ota kantaa! Lähetä oma kommenttisi!

Nimimerkki:
Otsikko:
Kommentti:
 

Kävijämääriä ei silti mitata noin

Nettisivuston kävijämääriä ei silti mitata noin, enkä voi edes uskoa, että El-Fatatry ilmoitti kävijämäärät harhaanjohtavasti tietämättömyyttään. Alan ihmiset mittaavat kuukausittaisia, viikottaisia tai päivittäisiä kävijämääriä - eri kävijöiden määrää ja sivulatauksien määrää - mutta eivät kumulatiivisilla kävijämäärillä aikojen alusta laskettuna. Vaikka avoin nettisivu on teoriassa kenen tahansa ulottuvilla, se ei tarkoita, että kaikki miljardi netinkäyttäjää olisivat sivun käyttäjiä.
Ihailua ehkä ansaitsee sellainen kasvuyrittäjä, joka työllistää ihmisiä asiakkaiden eikä sijoittajien rahoilla.

perjantaina 23.03.2012 - RL

Stoppi hartiapankki-höperöinnille

RL: Höpsis. Ei voi oikein edes kutsua kasvuyrittäjäksi jos ei ulkopuolinen raha kelpaa. Rahaa kun tarvitaan kasvuun. Muu on yleensä kitukasvua tai suoranaista kasvuhaluttomuutta, jota meillä on jo liikaa. Sijoittajan raha on samaa rahaa kuin kaikkien muidenkin.

perjantaina 23.03.2012 - kapa.

Lisää tuoreimpia

1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 131