Euroopan komissio on aloittanut virallisen menettelyn arvioidakseen, onko X saattanut rikkoa digitaalisia palveluja koskevaa lakia riskinhallintaan, sisällön moderointiin, pimeisiin kuvioihin, mainonnan avoimuuteen ja tutkijoiden tiedonsaantia koskevissa tiedoissa.
Tähän mennessä suoritetun alustavan tutkinnan perusteella, joka perustuu muun muassa X:n syyskuussa toimittaman riskinarviointiraportin analyysiin, X:n 3. marraskuuta julkaisemaan avoimuusraporttiin ja X:n vastauksiin muodolliseen tietopyyntöön, joka koski muun muassa laittoman sisällön levittämistä Hamasin Israeliin kohdistamien terrori-iskujen yhteydessä, komissio on päättänyt aloittaa X:ää vastaan muodollisen rikkomisesta johtuvan menettelyn digitaalipalvelulain nojalla.
Menettelyssä keskitytään seuraaviin aloihin:
Laittoman sisällön levittämisen estämiseen EU:ssa liittyvien DSA:n velvoitteiden noudatta, erityisesti X:n toteuttamat riskinarviointi- ja lieventämistoimenpiteet laittoman sisällön levittämisen estämiseksi EU:ssa sekä DSA:n mukaisen EU:n laitonta sisältöä koskevan ilmoitus- ja toimintamekanismin toiminta, myös X:n sisällön moderointiresurssien osalta.
Tietojen manipuloinnin torjumiseksi foorumilla toteutettujen toimenpiteiden tehokkuus, erityisesti X:n niin sanotun Community Notes -järjestelmän tehokkuus EU:ssa ja niihin liittyvien politiikkojen tehokkuus, joilla lievennetään kansalaiskeskusteluun ja vaaliprosesseihin kohdistuvia riskejä.
X:n toteuttamat toimenpiteet fooruminsa avoimuuden lisäämiseksi. Tutkimus koskee epäiltyjä puutteita tutkijoiden pääsyssä X:n julkisesti saatavilla oleviin tietoihin, kuten DSA:n 40 artiklassa edellytetään, sekä puutteita X:n mainosrekisterissä.
Epäillään, että käyttöliittymä on suunniteltu harhaanjohtavasti, erityisesti tiettyihin tilaustuotteisiin liittyvien valintamerkkien, niin sanottujen sinisten valintamerkkien, osalta.
Jos nämä puutteet osoitetaan, ne merkitsevät DSA:n 34 artiklan 1 ja 2 kohdan, 35 artiklan 1 kohdan, 16 artiklan 5 ja 6 kohdan, 25 artiklan 1 kohdan, 39 artiklan ja 40 artiklan 12 kohdan rikkomista. Komissio suorittaa nyt ensisijaisesti perusteellisen tutkimuksen. Muodollisen rikkomisesta johtuvan menettelyn aloittaminen ei vaikuta sen tulokseen.
Nämä ovat ensimmäiset viralliset menettelyt, jotka komissio on käynnistänyt pannakseen täytäntöön ensimmäisen EU:n laajuisen horisontaalisen kehyksen verkkoalustojen vastuusta, vain kolme vuotta sen jälkeen, kun ehdotus oli tehty.
Seuraavat vaiheet
Menettelyn virallisen aloittamisen jälkeen komissio jatkaa todisteiden keräämistä esimerkiksi lähettämällä lisätietoja, haastattelemalla tai tekemällä tarkastuksia.
Muodollisen menettelyn aloittaminen antaa komissiolle valtuudet ryhtyä muihin täytäntöönpanotoimiin, kuten väliaikaisiin toimenpiteisiin ja sääntöjen noudattamatta jättämistä koskeviin päätöksiin. Komissiolla on myös valtuudet hyväksyä kaikki X:n tekemät sitoumukset menettelyn kohteena olevien asioiden korjaamiseksi.
DSA:ssa ei aseteta oikeudellista määräaikaa muodollisen menettelyn päättämiselle. Perusteellisen tutkimuksen kesto riippuu useista tekijöistä, kuten tapauksen monimutkaisuudesta, siitä, missä määrin asianomainen yritys tekee yhteistyötä komission kanssa, ja puolustautumisoikeuksien käyttämisestä.
Muodollisen rikkomisesta johtuvan menettelyn aloittaminen ei vaikuta sen lopputulokseen. Se vapauttaa digitaalisten palvelujen koordinaattorit tai muut EU:n jäsenvaltioiden toimivaltaiset viranomaiset valtuuksistaan valvoa ja panna täytäntöön digitaalisia palveluja koskevaa sopimusta 16 artiklan 5 ja 6 kohdan ja 25 artiklan 1 kohdan epäiltyjen rikkomisten osalta.
Taustaa
X (entinen Twitter) on nimetty erittäin suureksi verkkoalustaksi (Very Large Online Platform, VLOP) 25. huhtikuuta 2023 EU:n digitaalisia palveluja koskevan lain nojalla, koska se on ilmoittanut, että sillä on 112 miljoonaa kuukausittaista aktiivista käyttäjää EU:ssa, kuten se ilmoitti komissiolle 17. helmikuuta 2023.
VLOP-verkkopalveluna X:n on täytynyt noudattaa useita DSA:ssa säädettyjä velvoitteita neljän kuukauden kuluttua nimeämisestä. Erityisesti:
VLOP-operaattoreiden on 34 artiklan 1 ja 2 kohdan sekä 35 artiklan 1 kohdan mukaan tunnistettava, analysoitava ja arvioitava huolellisesti kaikki unionissa esiintyvät järjestelmäriskit, jotka johtuvat niiden palvelun ja siihen liittyvien järjestelmien suunnittelusta tai toiminnasta tai niiden palvelujen käytöstä. Riskinarviointeja suorittaessaan VLOP:ien on otettava huomioon useita tekijöitä, jotka vaikuttavat järjestelmäriskeihin, kuten suosittelujärjestelmät, mainontajärjestelmät tai palvelun tahallinen manipulointi, mukaan lukien palvelun epäaidon käytön tai automaattisen hyväksikäytön kautta, sekä laittoman sisällön ja niiden ehtojen kanssa ristiriidassa olevien tietojen vahvistaminen ja mahdollisesti nopea ja laaja levittäminen. VLOP-operaattorit ovat velvollisia ottamaan käyttöön kohtuullisia, oikeasuhteisia ja tehokkaita lieventämistoimenpiteitä, jotka on räätälöity tunnistettujen järjestelmäriskien mukaan.
Direktiivin 16 artiklan 5 ja 6 kohdan mukaan verkkoalustojen on ilmoitettava ilman aiheetonta viivytystä yksityishenkilöille tai yhteisöille sisällön kohtuullistamista koskevasta päätöksestä ja annettava tiedot mahdollisuuksista hakea muutosta kyseiseen päätökseen; verkkoalustojen on tehtävä tällaiset päätökset oikea-aikaisesti, huolellisesti, ei-oikeudellisesti ja puolueettomasti.
Direktiivin 25 artiklan 1 kohdan mukaan verkkoalustat eivät saa suunnitella, järjestää tai käyttää verkko-käyttöliittymiään tavalla, joka johtaa käyttäjiä harhaan tai manipuloi heitä, tai tavalla, joka muutoin olennaisesti vääristää tai heikentää niiden palvelun käyttäjien mahdollisuuksia tehdä vapaita ja tietoon perustuvia päätöksiä.
Direktiivin 39 artiklan mukaan VLOP-yritysten on koottava ja asetettava hakukelpoisen ja luotettavan välineen avulla julkisesti saataville arkisto, joka sisältää niiden alustoilla olevat mainokset, ja asetettava se julkisesti saataville siten, että tiedot ovat täsmällisiä ja täydellisiä, kunnes on kulunut vuosi siitä, kun mainos on esitetty viimeisen kerran.
Direktiivin 40 artiklan 12 kohdan mukaan VLOP-yritysten on annettava tutkijoille tosiasiallinen pääsy alustan tietoihin.
Lisätietoja tästä tutkimuksesta on saatavilla komission verkkosivuilla.
Kommentit
Ei kommentteja vielä. Ole ensimmäinen, joka kommentoi!