Vaikka markkinointiviestinnän kysyntä polkee lähes paikallaan, yksittäisten mainostoimistojen myyntikatteet paljastavat kaksi- ja jopa kolmenumeroisia muutosprosentteja, M&M toteaa.

”Esimerkiksi Family tahkosi viime vuonna kolme kuukautta edellisvuotta pidemmällä tilikaudellaan yli kahdensadan prosentin myyntikateparannuksen. Myös toinen nuorukainen King tuplasi reippaasti myyntikatteensa, tosin tarkasteluväli oli kokonainen vuosi toissa vuoden kuuden kuukauden sijaan”, M&M:n toimittaja Heimo Hatakka kirjoittaa.

”Vielä Bobiakin epäortodoksisempi markkinointitoimisto Elämystaikurit, joka noteerataan nyt ensi kertaa listalla, kiilaa Bobin eteen sijalle kymmenen 4,7 miljoonan euron myyntikatteella ja 1,7 miljoonan euron tuloksellaan. Vakituista väkeä Elämystaikurit tarvitsi tähän saavutukseen saman verran kuin melkein 40 sijaa alempaa löytyvä King eli 17”.

Bobin ja Elämystaikurien esimerkki osoittaa, että luovuus kannattaa paketoida strategiakärjellä varustetuksi menekinedistämiseksi, jossa lähtöhinta on toista luokkaa kuin leiskojen ja lopullisen mainonnan tehtailussa, M&M päättelee.

Top 20 2005

Myyntikate (miljoonia euroja)

1.PHS 15
2.Taivas 13,4
3.SEK & Grey 13,05
4.Publicis Helsinki 10,094
5.Hasan & Partners 9,6*
6.Evia Helsinki 8,756
7.Contra Helsinki 5,6
8.Euro RSCG 4,991
9.Grey Direct & Digital 4,902
10.Elämystaikurit 4,7
11.Bob Helsinki 4,217
12.Adsek 4,059
13.Lowe Group Finland 4,020
14.Dynamo 3,937
15.Imageneering 3,9
16.JWT Helsinki 3,489
17.Grey Pro 3,29
18.McCann Helsinki 3,25
19.Skandaali/Leo Burnett 3,106
20.Ojalasaari Markkinointiviestintä 3,1

Lähde: MTL ja M&M, *= M&M:n arvio