Brand Financen uudet tiedot paljastavat, että X (entinen Twitter) on pudonnut globaalista mediabrändien rankinglistasta.
Elon Muskin päätös luopua Twitter-nimestä uuden brändin hyväksi on johtanut entisen mediajätin brändiarvon merkittävään laskuun, ilmenee Brand Finance -yhtiön uusista tiedoista. Tammikuussa 2022 Brand Finance arvioi Twitterin arvoksi 5,7 miljardia dollaria, joka laskee lähes 3,9 miljardiin dollariin vuonna 2023. Vuonna 2024 brändin arvo putosi entisestään vain 673,3 miljoonaan dollariin, minkä vuoksi se putosi pois kaikista Brand Financen ranking-listoista kyseisenä vuonna.
Myös brändin vahvuusindeksin (BSI) pisteet ovat laskeneet huomattavasti, 12,7 pistettä 56,9/100 pisteeseen, mikä on merkki merkittävästä maineen heikkenemisestä, josta brändi kamppailee selviytyäkseen.
Fortunen mukaan X:n mainostulot ovat laskeneet jyrkästi ja romahtaneet noin 600 miljoonaan dollariin neljännesvuosittain vuonna 2023, kun ne vuonna 2022 olivat yli miljardi dollaria neljännesvuosittain. Tämä lasku on erityisen huomattava, sillä mainosmyynti muodostaa noin kolme neljäsosaa X:n kokonaistuloista. Lasku korostaa mainostajien raportoimaa huolta X:n sisällön moderoinnista Elon Muskin johdolla.
Brand Financen toimitusjohtaja Richard Haigh kommentoi,
"Muskin kiistelty Twitterin uudelleenbrändäys on johtanut brändin arvon ja vahvuuden dramaattiseen ja äkilliseen laskuun. Maailmanlaajuisesti tunnetun nimen hätäinen hylkääminen ilman selkeää siirtymäsuunnitelmaa on johtanut katastrofaalisiin seurauksiin, vieraannuttanut keskeisiä sidosryhmiä ja heikentänyt brändin keskeisiä vahvuuksia. Tämä näkyy brändin heikentyneinä pistemäärinä Brand Finance -tutkimuksen tunnettuus-, maine- ja suosittelumittareissa."
Brand Financen uusimmassa Media 50 -rankingissa Google säilyttää johtoasemansa arvokkaimpana mediabrändinä jo neljättä vuotta peräkkäin. TikTok seuraa toisella sijalla, mikä on merkkinä brändin arvon huomattavasta kasvusta tänä vuonna. Myös Metan salkku on kasvanut merkittävästi, ja Instagram johtaa nopeimmin kasvavana mediabrändinä 48 prosentin nousulla 70,4 miljardiin dollariin. WhatsApp on kasvanut 29 prosenttia 10,4 miljardiin dollariin ja Facebook 28 prosenttia 75,7 miljardiin dollariin.
WeChat on brändin vahvuusindeksin kärjessä pistemäärällä 94,3/100, mikä kuvastaa sen keskeistä ja tuttua roolia Kiinassa, vaikka brändin arvo laski 17 prosenttia 41,8 miljardiin dollariin jatkuvien taloudellisten haasteiden keskellä.