McDavid polvituet kompressio

Etusivu » Tiedotus » Vieraskynäkirjoitus

Viestintätoimistot taloustoimittajien tietolähteenä

keskiviikkona 02.03.2005 - Tiedotus - Kaija Langenskiöld

Viestintätoimistojen Liiton puheenjohtaja Kaija Langenskiöld vastaa Mediaviikon vieraskynä-palstalla Taloussanomien 23.2. 2005 julkaisemaan uutiseen, jossa käsiteltiin viestintätoimistojen ja taloustoimittajien välisiä suhteita.

Viestintätoimistojen tavoite ei ole tuoda itseään esille ja toimia lopullisena tietolähteenä. Tätä taustaa vasten Taloussanomien viime keskiviikon (23.2.) artikkeli taloustoimittajien penseästä asennoitumisesta viestintätoimistoihin ei tule yllätyksenä. Artikkeli perustui Marketing Radarin tutkimustulokseen, jonka mukaan runsaasti yli puolet taloustoimittajista jättää pr-toimistot kokonaan huomiotta tietolähteenä.

Toimistot sparraavat yrityksiä

Toimittajan kohtaaminen ei monelle yritysjohtajalle ole mikään itsestäänselvyys. Viestintätoimistot tekevät usein paljonkin töitä yritysten kanssa ennen ensimmäistä soittoa (talous)toimittajalle. Yrityksiä vaivaa usein turha vaatimattomuus, mahdollisesti kotisokeus, toimittajien arastelu tai jopa julkisuuden pelkääminen. Toisaalta yrityksissä saattaa olla liian kepeät käsitykset siitä, kuinka julkisuuden ja toimittajien kanssa toimitaan. Viestintätoimistot pyrkivät luomaan mahdollisimman otolliset edellytykset tasavertaisen ja antoisan vuorovaikutuksen syntymiseen toimittajan ja yrityksen edustajan välille.

Viestintätoimistot toimivat yrityksen ulkopuolisina sparraajina. Toimistot tarkastelevat ulkopuolisin silmin liiketoimintaa, markkinaa ja kilpailutilannetta ennen julkisuuden kohtaamista. Yrityksiä autetaan näkemään oma tilanteensa helikopteri-näkökulmasta sekä positioitumaan ja erottumaan markkinalla viestinnän keinoin. Heitä autetaan kokoamaan etukäteen esitettävään muotoon se tieto ja ne luvut, joita taloustoimittajat heiltä hyvin todennäköisesti kysyvät. Sen lisäksi spokespersoneita valmennetaan konkreettisesti julkisuuden kohtaamiseen ja siihen, miten mediapeliä pelataan.

Nopea vastaus arvossaan

Taloustoimittajiin päin viestintätoimistot toimivat kontaktin luojina tavoitteenaan tarjota uusia mielenkiintoisia uutisia, näkökulmia ja henkilöitä, joita taloustoimittajat eivät kenties muuten olisi koskaan löytäneet tai tulleet ajatelleeksi. Viestintätoimistoissa kunnioitetaan mediaa ja arvostetaan avointa vuorovaikutusta myös median ja toimiston välillä. Taloustoimittajan nopea vastaus – oli se sitten juu tai ei – otetaan kiitollisuudella vastaan. Tällaiselle toimittajalle serveerataan mielellään myös jatkossa juttuideoita.

Toimistoissa tiedetään ja tunnetaan median pelisäännöt kenties paremmin kuin toimittajat aavistavatkaan. Jokainen kontakti toimitukseen on myös toimiston osaamisen näytön paikka: maineen lunastaja. Toimistot seuraavat tarkasti eri aloista kirjoittavia toimittajia, heidän taustojaan, juttujaan ja persoonaansa. Viestinnän ammattilaiset pyrkivät välttämään ripustautumista yhden toimittajan varaan, suunnittelemaan asiakkaan kanssa aikataulut ja tilaisuuksien järjestämispaikat median näkökulmasta, kulkemaan aina vuorossa olevan uutispäällikön kautta jne.

Jotkut osaavat, harvat taitavat

Vaikka 65 prosenttia taloustoimittajista ei ilmoita käyttävänsä viestintätoimistoja, 35 prosenttia käyttää. He lähettävät sähköpostia tai soittavat tuntemalleen viestintäkonsultille ja kertovat olevansa tekemässä uutista aiheesta x ja tarvitsevansa pikaisesti taustatietoja tai haastateltavia asiakasyrityksestä. He haluavat yhteyden toimitusjohtajaan, jonka numero on salainen tai johon muuten ei saada yhteyttä. Taloustoimittaja saattaa valmistella teema-artikkelia, johon tarvitsee hyviä ja asiantuntevia, mahdollisesti esiintymiskykyisiä (jos kyseessä esimerkiksi televisio) haastateltavia. Viestintäkonsultilta löytyy sitoumuksetta tarjokkaita enemmän kuin muutama – jokaiseen lähtöön ja vielä sellaisia, joista on tarjolla myös kaivatut taustatiedot.

Tunteminen edistää ymmärrystä. Ainakin ne taloustoimittajat, joiden kanssa minä olen asioinut, ovat suhtautuneet minuun kuin ihmiseen. Jokunen heistä osaa jopa hyödyntää minua. He tietävät, että olen asiakaspalvelija, jonka tehtävänä on luoda toimiva yhteys asiakasyritykseni ja heidän välille. Onko se niin paha asia?

Kaija Langenskiöld

Edellinen uutinen Seuraava uutinen
 

Ota kantaa! Lähetä oma kommenttisi!

Otsikko:
Kommentti:
 

Lisää tiedotusuutisia

1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 14