McDavid polvituet kompressio

Toimittajakysely lehdistötiedotteiden käytöstä

maanantaina 15.05.2017 - Toimitus

Etusivu » Tiedotus » Uutinen

Resumé: Lehtijutusta 100.000 kruunua

torstaina 28.10.2004 - Paavo Vasala

Ruotsin viestintätoimistoilla on piilossaoleva hinnasto mediassa läpimenneille jutuille, kirjoittaa Resumé -lehti. Dagens Industrin etusivun juttu voi maksaa 100.000 kruunua


.

Myös toimistot itse myyvät agressiivisesti palvelujaan sillä perusteella, julkaistaanko juttu lehdessä ja minkä verran tulee tv-julkisuutta. Laskutus perustuu onnistumiseen. On tullut tavalliseksi, että toimistot tarjoavat yhä lyhyempiä ja konkreettisempia palveluksia toimeksiantajilleen. Esimerkiksi voidaan sopia, että tuoteuutinen pitää saada juttuna esiin Aftonbladetin etusivulle tai että vieras pitää saada TV:n aamulähetykseen.

Yhä useammin Ruotsin toimeksiantajat vaativat viestintätoimistolta niin konkreettisia toimia kuin mahdollista.

Patriksson Communication, joka on erikoistunut muotiin, tarjoaa palvelujaan veloittamalla per-leike-periaattella eli maksu suoritetaan sen mukaan, kuinka monta julkaistua juttua on löytynyt.

Iltapäivälehtiin tai talouslehti Dagens Industriin saadusta jutusta toimistot veloittavat 50.000 -100.000 kruunua. Vielä kymmenen vuotta sitten hinta oli 25.000 kruunua. Resumen mukaan tulokseen perustuva laskutus on yleisempää kuin luullaan. Yrityksien sanotaan pitävän vallalle tulleesta käytännöstä, koska riski on vähäinen. Maksu tapahtuu vain, jos tulee tulosta.

Yleisesti länsimaisten viestintätoimistojen eettisiin periaatteisin ei kuulu hyväksyä leikeperusteista tai millimetriperusteista laskutusta, vaan veloitus tapahtuu tehtyjen työtuntien mukaan.

Paavo Vasala

Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n kautta toimina viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Edellinen uutinen
 

Ota kantaa! Lähetä oma kommenttisi!

Otsikko:
Kommentti:
 

Viestintätoimisto tekee sekä itselleen että asiakkaalleen karhunpalveluksen, jos alkaa hinnoitella palvelujaan sen perusteella, mitä siitä mediassa julkaistaan.

Käytännössä viestintätoimistolta ostettu journalistinen palstatila likaa ennenpitkää kaiken journalistisen julkisuuden viedessään siltä uskottavuuden rippeetkin. Kun kaivo on kerran liattu, sen vesi ei enää houkuttele.

Luulisi mediallakin olevan siihen jotain sanottavaa, että kolmas osapuoli tekee näin tulosta sen siivellä. Seuraavaksi herää kiusaus ja epäilys, että mediatalo tai joku toimituksesta on valmis korvausta vastaan takaamaan tällaista palstatilaa.

Jos viestintätoimiston hinnoittelema julkisuus hyväksytään, mediatalon kannattaisi ostaa tai perustaa oma viestintätoimisto ja maksimoida näin maksutulonsa. Tilausmaksuilta tosin putoaisi samalla pohja pois – miksi yleisö maksaisi mainoksista, jotka on jo hinnoiteltu tuotteisiin.

Huoli median ja tarkemmin journalismin uskottavuudesta on vähintään yhtä paljon viestintätoimistojen kuin mediankin. Häviäjiä olisi tietysti muitakin, kuten suuri yleisö, vapaa tiedonvälitys ja se mitä demokratiasta on jäljellä. Riippumaton jopurnalistinen media on edelleen kaikkien osapuolten etu.

Tiinu Wuolio
tj, viestinnän suunnittelija (äitiyslomalla)
Medita Communication Oy, Jyväskylä

perjantaina 29.10.2004

Lisää tiedotusuutisia

1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 14