McDavid polvituet kompressio

Mediaviikko.fi uudistuu ja etsii kumppaneita

sunnuntaina 02.04.2017 - Toimitus

Etusivu » Tiedotus » Asiantuntija-artikkeli

Organisaation kuusi yleisintä selitystä olla kommunikoimatta

keskiviikkona 14.09.2011 - Tiedotus - Toimitus

PR Dailyssa 12.9. julkaistussa viestintäkonsultti Rob Biesenbachin artikkelissa summataan yhteen, mitkä ovat kuusi yleisintä organisaation syytä olla kommunikoimatta median kanssa ja kuinka ongelmat on mahdollista välttää.


 
Klikkaa kuvaa nähdäksesi sen kokonaan

 Alla tiivistetysti PR Dailyn artikkelin sisältö:

 

1."Voimme tehdä siitä paremman” – Kaikki organisaatiossa haluavat editoida ja parannella aineistoa

 

Onko aineistoilla tapana jäädä pyörimään kierroksia organisaatiossa, kun jokaisella on aiheeseen jotain sanottavaa ja halua tehdä muutoksia ilman että toisivat mitään lisäarvoa aiheeseen?

Jouduta prosessia tiukentamalla aikatauluja, tunnistamalla pullonkaulat ja hankkiutumalla niistä eroon. Pyydä nopaa hyväksyntää, ja käytä tuttua lausahdusta ”Ellemme kuule teistä mitään ennen [x pvm/klo], oletamme että asia on OK ja voimme siirtyä eteenpäin”.

 

2. Meillä ei ole kaikkea tietoa saatavilla

 

Milloin voisimme nauttia siitä tilanteesta, että meillä olisi kaikki mahdollinen tieto käytettävissämme?

Älä jää turhaan odottamaan ja hyväksy se tosiasia, että lähes kaikki mitä kommunikoit on vanhentunutta sillä samaisella hetkellä kun sanot sen, lähetät sen tai postaat sen. Paras minkä voit tehdä, on kertoa se, minkä tiedät silloin kun tiedät sen ja luvata, että kerrot loput heti kun saat tiedon käsiisi.

Hiljaisuus ei ole hyvästä. ”Kuten luontokin, juorut hylkivät tyhjiötä”

 

 3. Lakimiehet eivät anna lupaa kertoa asioista

 

Lakimiehen sanat eivät ole absoluuttinen totuus, vaan mielipide. Se voi olla tietoon pohjautuva mielipide, tai sitten ei.

Et voi koskaan tietää, jos et hieman kovistele heitä. Istu alas ja neuvottele. Aloita siitä näkökulmasta, että ”mitä me voimme sanoa”, sen sijaan että ”mitä me emme voi sanoa”. Älä hyväksy vastausta ”En kommentoi”.

 

4. Meiltä tullaan kysymään kysymyksiä joihin emme osaa vastata

 

Mitä sitten? Älä pelkää, että vaikutat täysin tietämättömältä ja epäammattimaiselta vain siksi että et osaa vastata johonkin kysymykseen. Kenenkään ei odoteta tietävän kaikkea.

Tässä on yksinkertainen vastaus mihin tahansa tilanteeseen jossa olet epävarma: ”En tiedä”. Ilmaise se ilman anteeksipyytelyä tai häpeää. Tämä on miellyttävä vastakohta sille, että annetaan kierrellen ja kaarrellen ymmärtää ettei tiedä, mutta ei sanota sitä suoraan.


Ilmaisua ”En tiedä” tulee tietysti seurata nopeasti jatko ”Mutta otan asiasta selvää ja otan yhteyttä”.

 

5. Kaikki tietävät jo

 

Ovatko he todella jo kuulleet sen? Miten ja keneltä? Ja jos he tietävät jo, ymmärtävätkö he? Älä oleta.

 Me kaikki tiedämme, että viesti vaatii monta toistoa ennen kuin se menee perille.

Ihmisillä on tapana olla sokeita omalle kommunikoinnilleen. Jokainen sana ei jää mieleen.
Viesti täytyy saada välitettyä useaa kanavaa pitkin ja useasta lähteestä. Oletko huolissasi siitä, että toistat asioita liikaa tai saat ihmiset kyllästymään? Meidän täytysi olla tyytyväisiä saadessamme niin paljon huomiota! 

Meidän tulee ylikommunikoida, sillä ihmisillä on tapana alikuunnella.

 

6. Meillä ei ole aikaa

 

Ajan puute on kaikkien tekosyiden äiti ja se ei ole ainostaan kommunikoinnin helmasynti. Tosiasia on, että me teemme aikaa asioille , jotka ovat meille tärkeitä. 

Tai kuten Lao Tzu, Taoismin isä sanoi: “Aika on luotu käsite. Jos sanoo että 'Minulla ei ole aikaa' on sama kuin sanoisi 'En halua.'”

Tee kommunikoinnille aikaa.  Ja älä anna pelkojen, olettamusten tai lakimiesten tulla tielle.

Lue PR Dailyn artikkeli

Toimitus

Edellinen uutinen Seuraava uutinen
 

Ota kantaa! Lähetä oma kommenttisi!

Otsikko:
Kommentti:
 

Kommunikoinnin ihmeellinen maailma

Kiitos kiinnostavan artikkelin julkaisusta!
Tämä kommunikaatiokuilu ja kömpelökulttuurisuus näkyy monessa muussakin yhteydessä. Täytyy vain ihmetellä sitä miten ihmiset ei enää nykyisin vastaa puheluihin, vastaajaviesteihin saati meileihin. Ymmärrän toki, että joku asia ei kiinnosta tai sitä ei koeta ajankohtaiseksi, mutta ihmettelen jos asianomainen ei vaivaudu vastaamaan, kuittaamaan asiaan millään tavoin.

perjantaina 17.05.2013

Lisää tiedotusuutisia

1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 14