McDavid polvituet kompressio

Toimittajakysely lehdistötiedotteiden käytöstä

maanantaina 15.05.2017 - Toimitus

Etusivu » Musiikki ja Radio » Uutinen

Ruotsin poliitikot opissa USA:n vaaleissa

keskiviikkona 03.11.2004 - Paavo Vasala

Yhdysvaltain presidentivaalien mainoskampanjoiden budjetit lyövät joka kerta ennätykset. Nyt televisioon ja radioon käytetty mainospotti on jo liki 600 miljoonaa dollaria. Ruotsalaiset poliitikot ja viestintäasiantuntijat ovat joukolla Yhdysvalloissa ottamassa mallia miten ääniä kalastellaan.

Demokraattien kampanjan hinta on 250 miljoonaa dollaria ja republikaanien 240 miljoonaa dollaria.

Ruotsalainen Resumé-lehti kirjoittaa, että ruotsalaiset politiikan markkinointiammattilaiset ovat joukolla menneet Floridaan ja Washingtoniin seuraamaan ja oppimaan, miten USA:ssa tehdään PR:ää ja tunnettuutta politiikassa. Floridaan on matkustanut mm. Ruotsin SDP:n entinen tiedotuspäällikkö Petter Andreasson, joka tuo oppejaan naapurimaahamme.

Andreasson kertoo, että demokraatit ovat panostaneet Floridaan valtavasti. Demokraattien koko vaalibudjetista menee TV- ja radiomainontaan 70 prosenttia ja 20 preosenttia käytetään ammattimaisten henkilöiden kuluihin, jotka kiertävät demokraattien keskuudessa houkuttelemassa heitä henkilökohtaisesti äänestämään. Vain pieni osa käytetään esitteisiin ja julisteisiin. Tässä on suuri ero Ruotsiin, hän sanoo.

Tämän ruotsalaiset ovat oppineet USA:n vaaleista:

1. Media antaa vaalikampanjoille yhä vähemmän julkisuutta. Vaikka kiinnostus vaaleja kohtaan on ollut suurempi kuin koskaan ennen, niistä uutisoidaan yhä vähemmän. Esimerkiksi suurten TV-yhtiöiden lähetysajat puoluetapahtumista ovat vähentyneet kymmenesosaan 30 vuodessa. Päätelmänä on, että puolueet eivät voi enää luottaa mediaan saadakseen julkisuutta vaaleihin.

2. Keskittyminen strategisesti tärkeisiin ryhmiin. Se on merkinnyt, että markkinointia suunnataan espanjankieliseen siirtolaisjoukkoon. Ruotsissa se tarkoittaa toiminnan kohdentamista alueille, joilla asuu paljon siirtolaisia. Siellä on myös henkilöitä, jotka eivät ole ennen äänestäneet.

3. Tarkempaa kohdentamista. Ne valtiot, joissa on eniten epävarmoja äänestäjiä, ovat saanet suuremman osan TV-mainoksista kuin muut. Samoin henkilökohtaista vaalityötä on tehty enemmän siellä, jossa sen todetaan vaikuttavan eniten.

Paavo Vasala

Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n kautta toimina viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Edellinen uutinen
 

Ota kantaa! Lähetä oma kommenttisi!

Otsikko:
Kommentti:
 

Lisää musiikkiuutisia

1 2