McDavid polvituet kompressio

Etusivu » Markkinointi ja Mainonta » Vieraskynäkirjoitus

Yritykset eivät selviä lamasta vanhoilla keinoilla

torstaina 29.12.2011 - Markkinointi & Mainonta - Riitta Auvinen

Barometrit, mielipidekyselyt ja tilastot kertovat, että Suomi on menossa vakaasti kohti taantumaa. Yrityksissä on vielä sellaisia johtajia, jotka ovat nähneet ja kokeneet sekä 90-luvun- että muutaman vuoden takaisen laman, ja selvinneet niiden kurimuksesta. Näillä johtajilla on kantapään kautta hankittua kokemusta siitä, mitä pitää tehdä silloin kun tilauskirjojen sivut alkavat täyttyä hitaammin. He osaavat reagoida jo, ennen kuin katastrofi on päällä.


 
 

Vanhaan hyvään aikaan lamat tulivat pitkällä aikavälillä, noin kahdenkymmenen vuoden välein. Kun huonojen aikojen väli oli pitkä, ehdittiin organisaatiot paisuttaa tulvilleen tarpeellisia ihmisiä. Laman tullessa yrityksissä oli mistä niistää, tarpeellisista tuli tarpeettomia. Yt-neuvotteluiden ohella lamaa taklattiin ottamalla uusia teknologisia innovaatioita hyötykäyttöön. Toimintoja automatisoitiin, tehostettiin ja sähköistettiin. Isoksi kysymykseksi nousee selvitäänkö tästä lamasta samoilla keinoilla ja opeilla?

Maailma toimii tänä päivänä nopeammin. Viime taantuma riepotteli meitä vain muutamia vuosia sitten. Näin ollen meillä ei ole ylipaisutettuja organisaatioita, ja jo lähtötilanteessa uutta teknologiaa hyödynnetään tehokkaasti. Toki yt-neuvottelut ovat uutisissa lähes päivittäin, mutta raja henkilökunnan vähentämisessäkin tulee lopulta vastaan.

Kipukierrettä lisää se, että tämän päivän ihmisen tarpeet ovat pitkälti tyydytetyt. Liitelemme tarvehierarkian yläpilvessä. Meillä on varaa eettisiin ja ekologisiin valintoihin, vaikka ne maksavat enemmän. Kierrättäminen ja downshiftaus ovat aikaansa seuraavan ihmisen elämäntapavalintoja. Meillä on myös varaa olla kuluttamatta.

Mistä löydetään uudet keinot laman päihittämiseen ja kasvun rakentamiseen? Vastaus on asiakaskeskeinen tuotekehitys ja markkinointi.

Tekniset ominaisuudet ja halpa hinta eivät ole kilpailutekijöitä. Ne ovat ominaisuuksia, jotka kilpailija pystyy kopioimaan. Lama pakottaa meidät katsomaan syvemmälle. Kilpailuetu löytyy ihmisen halun etsimisestä ja löytämisestä. Edesmennyt Steve Jobs ymmärsi tämän. Ehkä Applen aikoinaan huono taloustilanne pakotti hänet siihen. Jobs lähti liikkeelle ihmisten toiveista, käyttäytymisestä, tunteista, tulevaisuuden trendeistä. Tuotekehitys valjastettiin toteuttamaan tätä strategiaa ja markkinointi rakensi päälle tarinan. Samanaikaisesti markkinajohtaja Nokia tuijotti itseensä ja markkinoi tekniikka edellä. Kaikki tietävät kumpi strategia voitti.

Lama ei ole vielä täällä. Yrityksillä on vielä aikaa kääntää strategiansa asiakaskeskeiseksi. Kaiken toiminnan keskipisteeksi on nyt laitettava asiakas. Kysytään mitkä ovat halut, toiveet ja tulevaisuus, ja rakennetaan tarjonta tämän kysynnän päälle. Viimeistely tapahtuu dialogilla, joka on lähempänä asiakaspalvelua kuin markkinointia.

Lama selätetään kokemuksella ja näkemyksellä. Aikaisemmat kantapääkoulut auttavat matkan alkuun. Perille päästään tunnistamalla ja hyödyntämällä meitä ympäröivä muuttunut maailma.

 

 

 

Riitta Auvinen

Edellinen uutinen Seuraava uutinen
 

Ota kantaa! Lähetä oma kommenttisi!

Otsikko:
Kommentti:
 

Toimialallisesti laahataan tosi syvällä

Teknologian ja viestinnän muutos vaikuttavat perinteisen printtiviestinnän ja kaikkeen taustavoimaan liittyvään toimintaan. Sisältöä on aina tarvinnut tuottaa mutta sen jakelun kustannukset ilmaisesta muutamaan senttiin on kova pala painomaailmassa. Suomi on elänyt metsästä ja nyt se perusta jatkojalostuksineen on murenemassa Noikia Oy:n mukana. Hyväveli meininki jatkuu ja Hansel hankintatoiminnassa 4 mij. liikevaihtorajoituksilla suljetaan yli 90% tuottajista pois julkisyhteisöjen painotuote hankinnoista. Kaikki muutokset samanaikaiset ovat yhteiskunnallisesti liikaa ja sen maksaa tulevat veronmaksajat.
Joten olet oikeassa yrittäjä konkarit reagoivat ja jäävät eläkkeelle.
Nimi merkki näin toiminut

perjantaina 13.04.2012

Proaktiivisuutta

Maailma muutetaan sitä muuttamalla eikä peesaamalla muita. Suomi on ihan copycat ja maailman pojat menee ihan muualla.

"Kaiken toiminnan keskipisteeksi on nyt laitettava asiakas. Kysytään mitkä ovat halut, toiveet ja tulevaisuus, ja rakennetaan tarjonta tämän kysynnän päälle. " ---->>> ja tohon vielä johdolle kysymys: Miten olet ajatellut muuttaa maailmaa?

perjantaina 07.09.2012

Lisää markkinointi & mainontauutisia

1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 16