McDavid polvituet kompressio

Etusivu » Internet » Pääkirjoitus

MSN haastaa mediatalot tosissaan

perjantaina 03.10.2014 - Media - Paavo Vasala

Jättifirma Microsoft haastaa mediatalot uudella Msn.fi sivustollaan. Sivusto on muuttunut uutismaiseksi, jonne kerätään uutisia muiden ilmaismedioiden sivuilta. Microsoft tekee maksullisen sisällönmyynnin entistä vaikeammaksi. Niinpä Helsingin Sanomien aineistoa ei sivustolla näykään.


 
 

MSN on lanseerannut uuden sivuston maakohtaisesti yli 50 kielellä. Yhtiö aikoo nousta ykköseksi. Siinä onkin haastetta vielä Suomessa, koska Ilta-Sanomat ja Iltalehti painivat omassa sarjassaan noin kolmen miljoonan viikkokävijän määrillään. MSN on vielä maakuntasarjassa. MSN:llä on vain noin kymmenen prosenttia tästä tasosta, mutta voi kohta hätyytellä kuitenkin Hesaria, jolla on vain 1,7 miljoonaa kävijää viikossa.

MSN on tehnyt globaalista sisällön tuotannosta sopimukset yli tuhannen partnerin kanssa, mutta hintalappua Microsoft ei paljasta. Hinta tuskin on juuri mitään, koska muille ilmaissivustoille kuten MTV:lle ja Uudelle Suomelle on tärkeää vain saada tätä kautta uusia kävijöitä mainosmyyntiään varten.

Merkillepantavaa on, että Suomessa uutisia tuottaa mm. STT, joka on mediyhtiöiden omistama. STT:n omistajat ampuvat tässä kohtaa komeasti omaan nilkkaansa. Ei voi käsittää miksi ne antavat omistamansa yhtiön kilpailla tuhoisasti niitä itseään vastaan.

MSN:n media on itse asiassa aika kauaskantoinen ratkaisu. Maksulliseen uutissisältöön ei enää jaksa uskoa kukaan, kun kaiken tarvittavan saa ilmaiseksi MSN:n tapaisilta saiteilta. MSN tukee erinomaisesti Microsoftin ohjelmisto- ja laitekauppaa, joten uutisjakelu voidaan katsoa lähinnä miltei monopoliasemassa olevan softakauppiaan markkinointikeinoksi.

Kehitys kulkee nyt tähän suuntaan, eikä sille mitään voi. Jos joku mediatalo haluaa saada tuloja journalistisen sisällön myynnistä netissä, täytyy keskittyä todella ainutlaatuisen aineiston julkaisemiseen. Kenties jotkut tekniikan tai talouden syvällisemmät tiedot voivat olla sellaisia, mutta lukijakunta on kuitenkin varsin rajallinen. Massat eivät uutisista maksa. Piste.

Kun MSN:n toimia tarkastelee objektiivisesti, voi Microsoftin ratkaisua vain onnitella. Se on hyväksi vapaalle tiedonvälitykselle, ylipäätään liiketoiminnalle ja kuluttajile. Huonoa se on uutistoimintaan keskittyneille perinteisille mediataloille, koska ne menettävät taatusti kokonaan liiketoimintamahdollisuudet ajan oloon. Jää jäljelle muutamia sisällöntuotantoon erikoistuneita taloja, joiden aineistoa syndikoidaan nettiin lukuisille sivustoille. Kovin rapoisia tuloja sellaisesta ei kerry, tosin eläähän sitä pienemmälläkin palkalla.

Paavo Vasala

Lue myös:

  • <

Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n kautta toimina viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Edellinen uutinen Seuraava uutinen
 

Ota kantaa! Lähetä oma kommenttisi!

Otsikko:
Kommentti:
 

Mistä ne uutiset tulevat?

Hyvä kommentti, Paavo, erityisesti tiedon kulun ja saatavuuden näkökulmasta. Sitä kuitenkin ihmettelen, että jos kaikki muuuttuu ilmaiseksi, mistä ne uutiset tulevat ja kuka ne tekee? Uutistuotanto on kallista. Jos kukaan ei maksa uutisista, tuloksena on pelkkää sekundaa. Uutisia, joiden luotettavuudesta ei kukaan mene takeeseen. Tai sitten koko maailma lukee muutaman megamediayhtiön tuottamia uutisia englannin ja kiinan kielellä.

perjantaina 03.10.2014

(Ei otsikkoa)

Toisaalta, kuka käyttää MSN.fi:tä? En tunne ketään. Kävijämäärät ovat ymmärtääkseni sellaista näennäistä, joka kertyy Windowsin / IE:n yms käytöstä, kun ovat integroineet niihin widgetejä.

perjantaina 03.10.2014

Ei uutisista maksa kukaan

Risto, olen samaa mieltä, että uutistuotanto on kallista. Siis vain tuloja hankkivilla mediayhtiöillä on varaa tehdä uutisia jatkossa.Tulot kertyvät näille taloille mainoksista ja sisällön myynnistä muille. Tapahtuu siis aivan tolkuton harvennushakkuu, koska vain muutamat pysyvät pinnalla, mutta ei Suomessa. Suomessa mikään mediatalo ei tule pärjäämään uutistuotannolla, koska Yleisradio pystyy verovaroin tuottamaan aina kaiken ilmaiseksi nettiin. Ilmaista vastaan ei voi kukaan kilpailla. On tämä ihan törkeä tasavalta, että se kansallistaa uutistuotannon pakkoverolla valtion yhtiölle tappaen yksityisen ja riippumattoman uutistuotannon lähivuosina. En voi koskaan hyväksyä, että tämän annetaan Suomessa tapahtuvan ilman todellista vastareaktiota. Suomen poliitikot pakottivat meidät tähän valtioviestintään kuin totalitäärisessä maassa. Miksi mediayhtiöt nöyrtyvät kuolemaan vastaanpanematta?

Paavo Vasala -lauantaina 04.10.2014 - Paavo Vasala

Lisää Internet-uutisia

1 2 3 4 5 6 7 8